KM Dubbel HT 2022

Välkommen till GCK:s roligaste tävling!

KM Dubbel HT 2022

DatumEvenemangTid/ResultatSpelplats
Dubbelrullarna vs Dubbeltrubbel
Isy Pisy vs Wheelers
Anders-Per-Thomas vs Nimbus2000
Broomz vs Isy Pisy
Dubbeltrubbel vs Nimbus 2000
Wheelers vs Anders-Per-Thomas
Anders-Per-Thomas vs Isy Pisy
Dubbeltrubbel vs Wheelers
Dubbelrullarna vs Broomz
Isy Pisy vs Dubbeltrubbel
Dubbelrullarna vs Nimbus 2000
Broomz vs Anders-Per-Thomas
Wheelers vs Dubbelrullarna
Dubbeltrubbel vs Anders-Per-Thomas
Nimbus 2000 vs Broomz
Broomz vs Dubbeltrubbel
Dubbelrullarna vs Isy Pisy
Nimbus 2000 vs Wheelers
Dubbelrullarna vs Anders-Per-Thomas
Isy Pisy vs Nimbus 2000
Wheelers vs Broomz
Final vs Final
Final vs Final
Final vs Final

Tävlingsspecifika regler

  • Sistastensfavör avgörs av teedragning med poängräkning (1-5). Alla spelare drar varsin sten och sedan räknas poängen samman. Högst poäng vinner sistastensfavör i första omgången.
  • Träning: Teedragningen fungerar som träningsstenar.
  • Alla matcher spelas i 8 omgångar
  • Vid oavgjort resultat spelas skiljeomgång
  • Det är tillåtet att byta speldag, efter överenskommelse med motståndarlaget bokar lagen själva ny tid i hallen. Meddela sedan tävlingsansvarig på dubbel@goteborgcurling.se om ändringen.
  • Lagen får använda reserver (max två stycken per lag), dock måste reserven ha spelat minst två matcher för att tilldelas en eventuell KM-titel.

Generella regler Dubbel

  • Dubbel spelas av två spelare. Båda lagen har sex stenar, varav en för varje lag är förplacerad i starten av varje omgång. Laget med sista sten inleder med en sten i bakkanten av fyrfot, laget utan sista sten inleder med en centerguard. När Power Play används, flyttas de förplacerade stenarna ut till corner-guard och sten bakom den, enligt internationella regler. Power play får användas en omgång per match och lag.
  • De två positionerna i mixed dubbel är att antingen spela sten ett och fem, eller de tre stenarna i mitten. Spelarna får byta positioner mellan omgångarna.
  • Båda spelarna får sopa.
  • Första utslagningen får ske med fjärde spelstenen i varje omgång (totalt den sjätte stenen). Egna stenar får inte heller slås ut innan det. Detta gäller alla stenar, även de som ligger i boet.
  • Skulle ett lag nolla en omgång, går fördelen av sista sten över till motståndarlaget.
  • Lagen kommer innan match överens om vilket av de möjliga stenplaceringslägena som ska användas hela matchen. Det finns en infrusen “knappnål” längs mittlinan mellan boet och hog. Pricken kan användas som två lägen (bakre del av sten tangera prick alt. främre del av sten tangera prick).