KM Dubbel HT 2020

Välkommen till GCK:s roligaste tävling!

KM Dubbel HT2020

DatumEvenemangTid/ResultatSpelplats
Dverre-Lindgren vs Broomz
Under isen vs Fuentes-Jöckert
Pyk vs Noring/Perem
Noring/Perem vs Broomz
Under isen vs Pyk
Dubbeltrubbel vs Fuentes-Jöckert
The MaMa’s vs Dverre-Lindgren
The MaMa’s vs Dubbeltrubbel
Pyk vs Fuentes-Jöckert
Dubbeltrubbel vs Noring/Perem
The MaMa’s vs Broomz
Under isen vs Dverre-Lindgren
Fuentes-Jöckert vs Noring/Perem
Dubbeltrubbel vs Dverre-Lindgren
Under isen vs Broomz
Pyk vs The MaMa’s
Broomz vs Fuentes-Jöckert
Dverre-Lindgren vs Noring/Perem
Under isen vs The MaMa’s
Dubbeltrubbel vs Pyk
Pyk vs Broomz
Under isen vs Dubbeltrubbel
Fuentes-Jöckert vs Dverre-Lindgren
Noring/Perem vs The MaMa’s
The MaMa’s vs Fuentes-Jöckert
Broomz vs Dubbeltrubbel
Dverre-Lindgren vs Pyk
Under isen vs Noring/Perem

Tävlingsspecifika regler

  • Sistastensfavör avgörs av teedragning med poängräkning (1-5). Alla spelare drar varsin sten och sedan räknas poängen samman. Högst poäng vinner sistastensfavör i första omgången.
  • Träning: Teedragningen fungerar som träningsstenar.
  • Alla matcher spelas i 8 omgångar
  • Vid oavgjort resultat spelas skiljeomgång
  • Det är tillåtet att byta speldag, efter överenskommelse med motståndarlaget bokar lagen själva ny tid i hallen. Meddela sedan tävlingsansvarig på dubbel@goteborgcurling.se om ändringen.
  • Lagen får använda reserver (max två stycken per lag), dock måste reserven ha spelat minst två matcher för att tilldelas en eventuell KM-titel.

Generella regler Dubbel

  • Dubbel spelas av två spelare. Båda lagen har sex stenar, varav en för varje lag är förplacerad i starten av varje omgång. Laget med sista sten inleder med en sten i bakkanten av fyrfot, laget utan sista sten inleder med en centerguard. När Power Play används, flyttas de förplacerade stenarna ut till corner-guard och sten bakom den, enligt internationella regler. Power play får användas en omgång per match och lag.
  • De två positionerna i mixed dubbel är att antingen spela sten ett och fem, eller de tre stenarna i mitten. Spelarna får byta positioner mellan omgångarna.
  • Båda spelarna får sopa.
  • Första utslagningen får ske med fjärde spelstenen i varje omgång (totalt den sjätte stenen). Egna stenar får inte heller slås ut innan det. Detta gäller alla stenar, även de som ligger i boet.
  • Skulle ett lag nolla en omgång, går fördelen av sista sten över till motståndarlaget.
  • Lagen kommer innan match överens om vilket av de möjliga stenplaceringslägena som ska användas hela matchen. Det finns en infrusen “knappnål” längs mittlinan mellan boet och hog. Pricken kan användas som två lägen (bakre del av sten tangera prick alt. främre del av sten tangera prick).